27 Mayıs 2017 Cumartesi2 Ramazan 1438
  • Bir Ayet
  • Bir Hadis
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • İslam beş esas üzerine bina edilmiştir: Allah"tan başka ilah olmadığına ve Muhammed"in O"nun kulu ve elçisi olduguna şehadet etmek, namaz kılmak, oruç tutmak, Kabe"ye haccetmek, Ramazan orucu tutmak. (Tirmizi, İman 3, (2612))
  • " Kim Allah'a inanarak ve karşılığını Allah'tan bekleyerek Ramazan orucunu tutarsa geçmiş günahları bağışlanır." (Buhâri,
  • için namaz vakitleri
    İmsak 03:36Güneş 05:30Öğle 13:08İkindi 17:04Akşam 20:33Yatsı 22:18
    • 25°C Adana
    • 26°C Adıyaman
    • 17°C Afyon
    • 18°C Ağrı
    • 20°C Amasya
    • 14°C Ankara
    • 20°C Antalya
    • 20°C Artvin
    • 24°C Aydın
    • 22°C Balıkesir
  • BIST: 97.533 -0.18
  • Altın: 145,781 1.23
  • Dolar: 3,5801 0.37
  • Euro: 4,0019 0.03

Abdest Nasıl Alınır?

Abdest Nasıl Alınır?
Bir çok kişinin merak ettiği konular arasında gelen ve islamın şartları olan abdest nasıl alınır tarifini yapacağız. İşte birçok vatandaşın araştırdığı abdest nasıl alınır sorusunun cevabı...
Abdest Nasıl Alınır? Abdest Nasıl Alınır? Abdest Nasıl Alınır?

Abdest Nasıl Alınır? sorusunun cevabına haberimizden ulaşmanız mümkün. Bugün Miraç Kandili. Herkese hayırlı kandiller. bu mübarek gecede namaz kılmak isteyenler için abdest nasıl alınır detaylarını derledik...

ABDEST ALMAK: 
 
Abdest almak, namazın farzlarındandır. Kur'ân-ı kerîmi tutmak, Kâ'beyi tavaf etmek, tilâvet secdesi yapmak, cenâze namazı kılmak için de abdest almak lâzımdır. Her zaman abdestli bulunmak, yatağa abdestli girmek, abdestli yimek ve içmek çok sevâbtır. 
 
Abdestli iken ölenlere şehîd sevâbı verilir. Peygamberimiz "sallallahü aleyhi ve sellem" buyurdular ki: 
 
(Abdestli olarak ölen, ölüm acısı çekmez. Çünkü abdest îmânlı olmanın alâmetidir. Namazın anahtarı, bedenin günâhlardan temizleyicisidir.) 
 
(Müslümân abdest alınca, günâhları kulağından, gözünden, elinden ve ayağından çıkar. Oturunca, mağfiret olunmuş olarak oturur). 
 
(Amellerin en hayırlısı namazdır. Abdeste devam edenler, ancak mü'minlerdir. Mü'min gündüz abdestli olmalı, gece de abdestli yatmalıdır. Böyle yapınca, Allahü teâlânın korumasında olur. Abdestli iken yiyip, içenin karnındaki yemek ve su zikreder. Karnında kaldıkları müddetçe, onun için istiğfar ederler). 
 
Abdestin farzları, sünnetleri, edebleri ve memnû (yasak) olan ve bozan şeyleri vardır. Abdestsiz olduğunu bilerek zarûretsiz namaz kılan kâfir olur. Namaz kılarken abdesti bozulan, hemen omuzuna selâm verip, namazından çıkar. Vakit çıkmadan abdest alıp, namazını baştan tekrar kılar. 
 
Abdestin Farzları 
 
Abdestin farzı hanefî mezhebinde dörttür: 
 
1- Yüzü, bir kere yıkamak. 
 
2- İki kolu, dirsekler ile birlikte, bir kere yıkamak. 
 
3- Başın dörtte bir kısmını mesh etmek, ya'nî yaş eli başa sürmek. 
 
4- İki ayağı, iki yandaki topuk kemikleri ile birlikte bir kere yıkamaktır. 
 
Şâfiî mezhebinde niyyet ve tertîb de farzdır ve yüzü yıkarken niyyet etmek lâzımdır. Su yüze değmeden önce niyyet ederse, abdesti sahîh olmaz. Yüz ve çene üzerindeki sakalı yıkamak farzdır. Delk [ovmak] ve muvâlât [uzuvları birbiri ardınca ara vermeden yıkamak] Mâlikîde farzdır. Şiîler, ayaklarını yıkamıyor, çıplak ayak üzerinde mesh ediyorlar. 
 
Abdest Nasıl Alınır? 
 
1- Abdeste başlarken şu düâ okunur: Bismillâhil-azîm. Vel-hamdü lillâhi alâ dînil-İslâm. Ve alâ tevfîk-ıl-îmân. El-hamdü lillâhil-lezî ce'alelmâe tahûren ve ce'alel-islâme nûren[1] . Sonra, eller bileklere kadar üç defa yıkanır. 
 
2- Sağ el ile ağıza üç kere su verirken şu düâ okunur: 
 
"Allahümmes-kinî min havdi nebiyyike ke'sen lâ ezmeu ba'dehü ebeden[2]." 
 
3- Sağ el ile buruna üç kerre su verip, sol el ile sümkürülür. Buruna su verirken: 
 
Allahümme erihnî râyihatel cenneti verzüknî min ni'a mihâ. Ve lâ türihnî râyihaten-nâr[3]. 
 
4- Avuçlara su alıp, alından çene altına, şakaklara kadar yüzü yıkarken şu düâ okunur: 
 
Allahümme beyyid vechî binûrike yevme tebyaddü vücûhü evliyâike ve lâ tüsevvid 
 
vechî bi zünûbî yevme tesveddü vücûhü a'dâike[4]. 
 
5- Sol el ile, sağ kol dirseğe kadar (üç defa) yıkanırken: 
 
Allahümme a'tınî kitâbî biyemînî ve hâsibnî hisâben yesîren[5] düâsı okunur. 
 
6- Sağ ile sol kol (üç defa) dirsek dâhil yıkanırken: 
 
Allahümme lâ tuti'nî kitâbî bi şimâlî ve lâ min verâi zahrî ve lâ tühâsibnî hisâben şedîden[6] düâsı okunur. 
 
7- Her iki kolu yıkadıktan sonra, elleri tekrar yıkar ve o yaşlıkla başı mesh ederken: 
 
Allahümme harrim şa'rî ve beşerî alen-Nâr. Ve ezıllinî tahte zıllî arşike yevme lâ zılle illâ zılle arşike[7] düâsı okunur. 
 
8- Daha sonra sağ ve sol elin şehâdet parmaklariyle iki kulağın deliklerine su verirken baş parmaklarla kulakların arkasını mesh edilir ve: 
 
Allahümmec'alnî minellezîne yestemi'ûnel-kavle fe yettebiûne ahsenehû[8] düâsı okunur. 
 
9- Ellerin dış yüzü ile enseyi meshederken: 
 
Allahümme a'tık rakabetî minen-Nâr[9] düâsı okunur. 
 
10- Boynu mesh ettikten sonra, sol elin küçük parmağı ile, sağ ayağın küçük parmağından başlıyarak, ayak parmaklarının arasını hilâllamak sûretiyle, topuklarla birlikte, sağ ayağı üç defa yıkarken: 
 
Allahümme sebbit kademeyye ales-sırâtı yevme tezillü fîhil-ekdâmü[10] düâsı okunur. 
 
11- Sol ayağı üç defa yıkarken, ayak parmaklarının arasını küçük parmağı ile bu sefer beş parmaktan başlıyarak, küçük parmağa doğru, ayak parmaklarının arasına hilâllamak sûretiyle topuğu ile birlikte yıkarken: 
 
Allahümme lâ tatrud kademeyye ales-sırâti yevme tatrudü külle akdâmi a'daike[11] 
 
düâsı okunur. 
 
Allahümme'c-alnî sa'yen meşkûren ve zenben mağfûren ve amelen makbûlen ve ticâreten len tebûr. Sübhânekellahümme ve bihamdike, Eşhedü en lâ ilâhe illâ ente vahdeke lâ şerîke leke ve enne Muhammeden abdüke ve Resûlüke[12]. 
 
Peygamberimiz "sallallahü aleyhi ve sellem" buyuruyor ki, (Her kim abdest aldıktan sonra, gök tarafına bakıp da düâyı okursa, Allahü teâlâ hazretleri, o kimsenin günâhlarını afv eder ve kabûl imzâsıyla tasdik edip, Arş-ı a'lânın altında muhafaza eder . Kıyâmet gününde bu düâyı okuyan şahıs gelip, o sevâbın ecrini alır.) 
 
Bir hadîs-i şerîfte: (Her kim abdest aldıktan sonra "İnnâ enzelnâhü" sûresini bir kere okursa, Allahü teâlâ hazretleri, o kimseyi sıddîklardan yazar. İki kere okursa, şehîdlerden yazar. Üç kere okursa Peygamberler ile haşr olur) buyurdular. 
 
Yine bir hadîs-i şerîfte: (Her kim abdest aldıktan sonra, benim üzerime on kerre salâtü selâm getirirse, Allahü teâlâ hazretleri, o kişinin hüznünü giderip mesrûr eder, düâsını kabul eder) buyurdular. 
 
Abdest alırken bilmiyenler, abdest düâlarını okumasa da olur. Fakat kısa zamanda ezberlemeli ve abdest alırken okumalıdır. Çok sevâbdır. Abdestin sonuna doğru veyâ abdesti bitirdikten sonra: "Allahümmec'alnî minet-tevvâbîn, vec'alnî min-el-mütetahhir în, vec'alnî, min ibâdik-es-sâlihîn, vec'alnî minel-lezîne lâ havfün aleyhim ve lâhüm yahzenûn" düâsını okumak çok sevabdır. 

Gusül (boy abdesti) nasıl alınır?

Gasl, yıkamak demektir. Gusül ve iğtisal da, yıkanma anlamını taşır. Din deyiminde gusül: Bütün bedenin yıkanmasıdır, boy abdesti alınmasıdır.
Ameller Niyetlere Göredir (1) Ömer (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i işittim şöyle buyuruyordu:
“Ameller ancak niyetlere göredir..."
Buhari 143, Müslim 1907/100, Ebu Davud 2201, Nesei 75, Albânî İrva 1/59
Gusül Abdesti Almanın Şekli (2) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) cünüplükten yıkanmaya şöyle başlardı.
−Önce ellerini yıkardı.
−Sonra sağ eliyle suyu sol eline boşaltır ve fercini (avret yerini) yıkardı.
−Sonra namaz abdesti gibi abdest alırdı.
−Sonra suyu alır ve parmaklarını saç köklerine sokar, tamamıyla suyun ulaştığına kani oluncaya kadar başını yıkardı.
−Sonra suyu elleriyle alır ve başının üzerine üç defa bolca dökerdi.
−Sonra vücudunun kalan yerleri üzerine su akıtırdı.
−Bundan sonra da ayaklarını yıkardı."
Buhari 370, Müslim 316/35, Ebu Davud 242, Nesei 421, Abdurrezzak 999, Humeydi 163, Darimi 1/191, İbni Huzeyme 242, İbni Hibban 1196, Malik 1/44, Ahmed 6/52
(3) Meymune (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) gusül abdesti aldı.
−Fercini (avret yerini) yıkadı.
−Sonra elini yere veya duvara sürtüp ovaladı.
−Sonra namaz abdesti gibi abdest aldı.
−Sonra başına ve vücudunun tamamına suyu akıttı.
−Sonra oradan kenara çekilerek ayaklarını yıkadı.
−Kurulanması için kendisine bez parçası verdim. O bunu almaktan imtina etti. Eliyle şöyle ret işareti yaptı."
İbnu'l-Carud 100, Buhari 376, Müslim 317/37, 38, Ebu Avane 1/290, Ebu Davud 245, Nesei 1/137, 200, Tirmizi 103, İbni Huzeyme 1/120, İbni Hibban 1190
(4) Cübeyr bin Mutim (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yanında yıkanma hususunda münakaşa ettiler.
Cemaatten biri:
−Bana gelince ben başımı şöyle şöyle yıkarım dedi.
Bunu üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
−'Bana gelince, ben başımın üzerinden üç avuç su akıtırım' buyurdu."
Müslim 327/54
(5) Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) gusül abdesti aldığı zaman başının üzerine üç kere su boşaltırdı.
Haşim oğullarından bir kimse ona:
−Ama benim saçım çoktur, dedi.
Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma):
−Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in saçı senin saçından daha çoktu, hem de daha güzeldi dedi."
Ebu Yağla 2227, Buhari 373, Tayalisi 226, Ahmed 3/298, 370
(6) Sefine (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir sa' su ile yıkanır ve bir müdd su ile de abdest alırdı."
Müslim 326/52, Tirmizi 56, İbni Mace 267, Ahmed 5/22
Sa': Dört buçuk ile beş buçuk litre hacimli bir ölçektir.
Müdd: Yarım litre veya biraz daha fazla hacimli bir ölçektir.
Gusül abdesti almanın iki şekli vardır:
Gusül Abdestinin Birinci Şekli 1) Önce gusül abdestine kalpten niyet etmek.
2) Sonra büyük ve küçük avret mahallini yıkamak.
3) Sonra bismillah demek.
4) Sonra iki eli güzelce yıkamak.
5) Sonra normal namaz abdesti gibi abdest almak.
6) Sonra başının üzerine üç kez su boşaltıp onu bütün bedene hiç kuru yer kalmayacak şekilde yaymak.
Bundan sonra kişi dilediği gibi sabun şampuan vb. temizlik maddeleriyle yıkanır. Bu şekilde gusül abdesti almak hem sünnete uygundur, hem de evla olandır.
Gusül Abdestinin İkinci Şekli 1) Önce gusül abdestine kalpten niyet etmek.
2) Sonra büyük ve küçük avret mahallini yıkamak.
3) Sonra bismillah demek.
4) Sonra iki eli güzelce yıkamak.
5) Sonra başının üzerine üç kez su boşaltıp onu bütün bedene hiç kuru yer kalmayacak şekilde yaymak.
Bundan sonra kişi dilediği gibi sabun şampuan vb. temizlik maddeleriyle yıkanır. Irmak ve denizde yıkanmak da yine bunun gibidir.
Gusul Abdestinden Sonra Abdesti Yenilemezdi
Âişe (r.anhâ) demiştir ;
"Rasulullah (s.a.v.) gusleder, 2 rekat (sunneti)'i ve sabah namazını(n farzını) kılardı. O'nun guslettikten sonra abdesti yenilediğini hatırlamıyorum."
(Ebu Davud, Taharat, 79, 98 (245); Nesai, Taharat, 159, 160; İbn Mace, Taharat, 96; Ahmed b. Hanbel, Musned, VI, 68, 192, 253,258)
Nafile ibadetlere düşkün olmasına rağmen Peygamber (s.a.v.)'in boy abdestinden sonra abdest almayı terketmeye devam etmesi son derece manidardır.
Tirmizî (Tirmizi, Tahâret 79), bu hükmün Sahâbe ve Tâbiînden pek çok zâtın ortak görüşü olduğunu bildirir. Hadislerin çoğunda gusle başlarken Rasulullah (s.a.v.)'ın abdest aldığı belirtilmiştir. Bu sebeble gusulden önce abdest almak, herkesçe bilinen sünnetlerden biridir. Fakat, rivayetlerde gusülden sonra da abdest aldığına dâir açıklık gelmemiştir. Aksine Âişe (r.anha)'den, az önce kaynaklarını verdiğimiz, "Rasulullah (aleyhissalâtu vesselâm) gusulden sonra abdest almazdı." dediği rivayet edilmiştir. Öyleyse, gusul esnasında abdesti bozacak bir hal olmadıkça bu ilk abdest geçerli olmakta, onunla namaz kılınabilmektedir.
Bu hadis-i şeriften anlaşıldığına göre, ister cunublukten dolayı, isterse başka bir nedenle yıkandıktan sonra namaz kılmak veya başka bir ibadet yapmak için yeniden abdest almaya gerek yoktur. (Kutub-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ, 10/541; Sunen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 449-50)
Abdullah İbn Ömer (r.anhuma)'dan rivayet edildiğine göre,
Rasûlullah'a gusul abdesti aldıktan sonra abdest almakla alakalı bir soru sorulunca O;
“Hangi abdest gusulden daha iyi olabilir?” buyurmuştur.
(Hâkim, Mustedrak, Taharet, hadis no: 103 (548)

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.