23 Ocak 2018 Salı7 C.Evvel 1439
  • Bir Ayet
  • Bir Hadis
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • Ve namaz bittiğinde yeryüzüne serbestçe dağılın ve Allah'ın lütfundan (rızkınızı) aramaya devam edin; mutluluğa ulaşabilmek için de Allah'ı sıkça anın! (Cuma-10)
  • Ebu Abdullah Cabir İbn-i Semurete (Allah Ondan razı olsun) şöyle demiştir. ”tüm namazlarımı peygamber (sallallahu aleyhi vesellem) ile beraber kılardım. Onun namazı da hutbesi de ne uzun ne de kısa olmayıp orta olurdu.” (Müslim Cuma 41)
  • için namaz vakitleri
    İmsak 06:47Güneş 08:16Öğle 13:22İkindi 15:53Akşam 18:16Yatsı 19:39
    • 9°C Adana
    • 6°C Adıyaman
    • 0°C Afyon
    • 27°C Ağrı
    • 6°C Amasya
    • 3°C Ankara
    • 10°C Antalya
    • 27°C Artvin
    • 4°C Aydın
    • 4°C Balıkesir
  • BIST: 117.235 1.81
  • Altın: 161,959 -0.71
  • Dolar: 3,7784 -0.72
  • Euro: 4,6204 -0.74

İslam Alimleri ve Sistem İlişkileri I

Cemal Nar

Bir yazımızda hatırlarsanız “alimlerle idarecilerin ilişkileri göz önüne alındığında, bunun iki yolu bulunmaktadır; ya sistemin dışında kalarak, yada sistemin içinde kalarak” demiştik.

Bu hizmetlerden hangisinin daha faydalı ve sahibinin daha başarılı olduğu, doğrusu kapsamlı bir çalışmayı gerektirir. Elimizde ben bilerek böyle bir bilimsel araştırma yok. Onun için “iyi niyetliler için ikisi de gerekli” diyenlere bir itirazımız yok.

Fakat görebildiğimiz kadarıyla, devletten bağımsız, sivil halkla beraber ve İslam’ın kendi kuralları içinde kalarak çalışmak, devletin kuralları içinde kalarak çalışmaktan daha zor, çetin, sıkıntılı, acılı, işkenceli olmuş ise de, Allah bilir ya, daha bereketli, faydalı, kalıcı, sağlam ve etkili olmuştur.

Devletin, Diyanet’i kuruş amacı dikkate alınırsa herhalde doğru olan da budur. Hiç kuşkusuz daha önce peygamberlerin tevhid mücadelesi de böyle olmuştur.

Şunu unutmuş değiliz; bir ülkede yaşayıp da o ülkenin yasalarından azade kalmak, muaf tutulmak, tabi ki mümkün değildir. Dolayısıyla, ülke içinde tam bağımsız bir hareketi sürekli devam ettirmek düşünülmez.

Ancak insan haklarına saygılı, halk iradesine dayanan, hukukun üstünlüğüne yürekten inanmış, çoğulcu, katılımcı değerlere saygılı, kendisine güvenen olgun insanların yönetiminde olan bir ülkede, sistem içinde kalmanın o kadar mahzuru olmasa da, genellikle böyle bir yönetimi bulmak biraz da yaşanan gerçeklere uymadığından ayakları yere basmayan “ideal” bir düşüncedir. Veya ham hayal. Öyle görünüyor. Ama Nasteddin Hocanın “ya tutarsa” demesi gibi, “ya gerçekleşirse” ne güzel. Zaten sorun kalmamış demektir.

Onun için şartlı söyleyelim, sayılan değerlere yabancı yönetimlerde, idarenin dışında kalmak İslam için daha güven verici, asli hüviyetini daha iyi koruyucu ve kalıcı hizmetlere daha bir vesile olucu olabilir.

Kimilerine göre ilk bakışta garip gibi gelebilir bu düşünce.

Ama hiç şüphesiz tartışmaya hem açık hem de değer bir konudur dersek, bilmem ne dersiniz?


www.cemalnar.com

Yazarın Diğer Yazıları
ÜYE İŞLEMLERİ
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.