19 Ocak 2017 Perşembe20 R.Ahir 1438
  • Bir Ayet
  • Bir Hadis
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • Andolsun, sizden önceki nice nesilleri peygamberleri, kendilerine apaçık deliller getirdikleri hâlde (yalanlayıp) zulmettikleri vakit helâk ettik. Onlar zaten inanacak değillerdi. İşte biz suçlu toplumu böyle cezalandırırız.Sonra, nasıl davranacağınızı görelim diye, onların ardından yeryüzünde sizi onların yerine getirdik.(Yûnus 13-14)
  • “İslâm hidayeti nasip edilen ve yeterli miktarda maişeti olup, buna kanaat edene ne mutlu!”Tirmizi, Zühd 35, (2350).
  • için namaz vakitleri
    İmsak 06:48Güneş 08:18Öğle 13:22İkindi 15:49Akşam 18:12Yatsı 19:37
    • 4°C Adana
    • 5°C Adıyaman
    • -2°C Afyon
    • 9°C Ağrı
    • 3°C Amasya
    • 0°C Ankara
    • 7°C Antalya
    • -1°C Artvin
    • 7°C Aydın
    • 6°C Balıkesir
  • BIST: 82.779 0.51
  • Altın: 146,779 -0.07
  • Dolar: 3,7701 -0.17
  • Euro: 4,0274 -0.27

Son iki soru

Hayrettin Karaman

Önemli bulduğumuz için cevaplarını, birkaç yazımda diğer okuyucularımla paylaştığım soruların son ikisi de şöyle idi:

"Rabbimiz neden Kur'an'da 'Ben yarattım' demiyor da 'Biz' diyor.'

"Bendeniz Türkiye'deki tarihi yerlerin yağlı boya resmini yapıyorum. Bu arada tarihi ve sanat değeri olan camilerin yanında kilise, havra sinagog gibi yerlerin de resmini yapmak istiyorum. Bunun şer'i yani nedir, islami ve imani açıdan bir mahzuru var mı?"

Mesela Yahya Kemal:

"Biz şi'ri böyle söyledik, böyle söyleriz" diyor.

Türkçe'de olsun Arapça'da olsun "Biz" zamiri, hem tek kişi (söyleyenin kendisi), hem de onunla birlikte başka kişiler için kullanılabilir. Tek kişi için kullanıldığında yapılanın, yapanın, konunun önemine dikkat çekmek vb. edebî sebepleri vardır.

Resim ve karikatür yapmanın haram olduğu konusunda Kur'ân'da ayet yoktur. Hadislerde "sûret" kelimesi geçmektedir. Bu kelime hem resim hem de heykeli içine alır. Hz. Peygamber'in bazı resimler ve küçük heykeller/oyuncaklar konusunda toleranslı davranması sebebiyle yasaklanan resmin içeriği/konusu üzerinde durulmuştur. Resmi ve heykeli tamamen yasak görenler yanında, konusuna göre hüküm verenler (yorumcular) vardır. Buna göre ancak, Allah'tan başkasına tapma ve onu Allah'a ortak koşma ile ilgili olanlar (mesela putlar, tapınılan kutsallar) ile ahlaka aykırı olan (müstehcen, insanlara hakaret içeren) resimler haramdır. Ben de bu yorumu benimsiyorum.

Daha önce de buna benzer bir soru sorulmuş ve şu cevabı vermiştim:

Resim konusunda fetva verirken, resmi yapılan şeyin tapınma konusu olup olmadığına bakıyoruz ve "tapınılan, kutsanan, kutsallık izafe edilen şahıs ve şeylerin resim ve heykellerinin yapılması caiz değildir; hadislerden bu kastedilmektedir" diyoruz. Mesela Hz. İsa ve Hz. Meryem milyonlarca kişi tarafından, 'Tanrı'nın bir parçası olarak tapınma konusu oluyor. Bu sebeple onların resim ve heykellerini yapmak da caiz olmuyor. Resmin konusu müstehcen ise, ahlaka ve edebe aykırı ise bu resimler de caiz olmuyor.

Bir de bizim geleneğimizde peygamberlerin tam (yüzleri görülecek şekilde) resimleri yapılmıyor, bu edebe aykırı telakki ediliyor.

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
ÜYE İŞLEMLERİ
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.