23 Ekim 2017 Pazartesi1 Safer 1439
  • Bir Ayet
  • Bir Hadis
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • “Bu Kur’an, Allah’tan başkası tarafından ortaya konacak bir (söz) değildir. Ancak kendinden önceki (vahyin) doğrulanması ve Kitab’ın açıklanmasıdır. Onda hiçbir şüphe yoktur ve âlemlerin Rabb’inden gelmiştir.” (Yunus, 10/37)
  • "Bir kulun Allah'ın rızasını gözeterek öfkesini yenmesinden, Allah katında sevabı daha büyük bir davranış yoktur." ( İbn Mâce, "Zühd",18)
  • için namaz vakitleri
    İmsak 05:51Güneş 07:17Öğle 12:56İkindi 15:50Akşam 18:21Yatsı 19:40
    • 17°C Adana
    • 13°C Adıyaman
    • 7°C Afyon
    • 2°C Ağrı
    • 6°C Amasya
    • 4°C Ankara
    • 14°C Antalya
    • 9°C Artvin
    • 14°C Aydın
    • 9°C Balıkesir
  • BIST: 108.489 0.05
  • Altın: 152,547 0.93
  • Dolar: 3,6704 0.34
  • Euro: 4,3242 -0.08

Patani ne kadar uzak?

Akif Emre

Suriye'de pek etkin olamayan, daha doğrusu hiç sesi çıkmayan, İslam İşbirliği Teşkilatı; Uzakdoğuda başka bir sorunlu bölgeye temsilciler göndermiş. Güneydoğu Asya'nın önemli ülkelerinden Tayland'da, Müslüman azınlıkla merkezi yönetim arasındaki sorunları yerinde inceleyecek ve sorunların çözümü konusunda bir rapor hazırlayacakmış.

Sorunun ne olduğuna geçmeden önce Tayland'la Türkiye arasındaki ilginç benzerliklere dikkat çekmekte yarar var. Tayland ile Türkiye'nin siyasi tarihleri birbirine çok benzer. Mesela Türkiye gibi orada da askeri darbeler siyasete hep biçim vermiştir ve ihtilal tarihleri bile nerdeyse bizdekilerle çakışır. Daha önemlisi Güneydoğu Asya'nın sömürgecilik deneyimi yaşamamış tek ülkesi...

Tayland'da lider figürünün fetiş derecesinde hayatın her alanına girmiş olması da bize benziyor diyeceğim ama oradaki abartıyı başka bir ülkede görmek zor. Bindiğiniz taksinin ön camında Buda figürü ile kralı yan yana görürseniz ya da Bangkok'un en lüks AVM'sinin en göze çarpan yerinde adeta bir sunak gibi kral için yapılmış bir köşeyle karşılaşırsanız şaşmayın.

Benzer durum Müslümanların yoğun olduğu ve yaklaşık yüz yıldır Tayland işgali altında bulunan Güney bölgesi için de geçerli. Güney sorunu açısından da Türkiye'ye çok benzeyen bir durum var tuhaf biçimde. Müslüman azınlık, 1970'lerin sonlarından itibaren Tay güçlerine karşı silahlı mücadele veriyordu. Ancak bu durum, 1990'ların ortalarından itibaren görece bir sakinliğe kavuşacaktır. Yaklaşık on yıldır bölgede artan devlet terörü, kontrolsüz bir silahlı çatışmayı tetikledi. Muhtemelen Tayland yönetimi 11 Eylül ortamından istifade ederek Müslümanları tam anlamıyla sindirmek için her türden hak talebini "İslamcı terör" yaftalaması ile bastırmaya başladı. Bundan beş yıl kadar önce uzak Doğunun bu unutulmuş bölgesine gittiğimde, bayram namazından çıkan Müslümanların askeri araca tıka basa doldurularak onlarcasının havasızlıktan öldüğü ortamın kurşun gibi ağır havası vardı.

Birileri Müslümanlar adına Budist hedeflere saldırıyor, askerler de ormanın derinliklerindeki köy yollarında bile kurduğu barikatlarla kuşkulandığı herkesi yakalıyordu. Bu ortamda görüştüğüm Patanili Müslümanlar: "Eskiden bir eylem yapıldığında bunun sorumluluğunu kurtuluş mücadelesi veren örgütler üstlenirdi. Şimdi ise kimin ne yaptığını kimse bilmiyor. Üstlenilmeyen ama Müslümanlara mal edilen saldırı haberleri alınıyor sürekli" demişlerdi. Üstelik mücadel veren yapıalr da dağılmıştı. Belli ki bölgede tam bir denetim kurmak için sivil halk tam bir çembere alınıyordu. Bu arada faili meçhullerin ve gözaltında kaybolmaların haddi hesabı yok. Ne kadar benzer bir hikaye değil mi?

Patani olarak bilinen bölge aslında Malay asıllı Müslümanların çoğunlukta olduğu Patani, Narathiwat ve Yala şehirlerinden oluşuyor. Kültürleri kadar etnik yapıları da Taylardan farklı. Ancak merkezi hükümet Müslümanların kimliklerini yok sayarak adeta asimilasyon politikaları uyguluyor. Bu durum eğitimden, iş imkanlarına kadar çok farklı alanlarda ayrımcılık olarak kendini gösteriyor. Kendilerini Malezya'ya daha yakın gören Patanililer ekonomik şartlarını ancak bu akraba gördükleri zengin ülekye işçi olarak gidenlerin katkılarıyla düzeltebiliyorlar. Budist eğitime rağbet etmeyen halk, çocuklarını Ortadoğu ülkelerine göndererek dini eğitim eksikliklerini karşılamaya çalışıyor. Devletle halkın arasındaki uçurum o kadar derin ki resdmi ilahiyat fakültesine bile rağbet çok sınırlı. Buna karşılık ya geleneksel medreselerde yahut İslam ülkelerine gönderdikleri örgencilerle dini eğitim açığını kapatmaya çalışıyorlar. Müslümanların yoğun olduğu ve yüz yıl öncesine kadar tarihsel olarak Müslüman sultanlıkların hakim olduğu bu bölge, Tayland'ın en önemli gelir kaynaklarından birini oluşturan kauçuk üretiminin merkezi.

İşin daha trajik tarafı bu uzak Doğu ülkesinde yaşanan hak ihlalleri ve uygulanan devlet terörü dünyanın diğer bölgelerindekinden kat kat fazla olmasına rağmen bu insanların uluslararası platformda seslerini duyuramamak gibi sorunları var. Oysa Tayland'ın ekonomik ilişkileri -özellikle petrol ithali- Ortadoğu yani Arap-Müslüman ülkeleriyle...

Uluslararası platformda yalnız bırakılmalarına karşın İslam Kalkınma Teşkilatı'nın diplomatik ilgisinin bile sanılandan çok fazla sonuç almaya müsait olduğu bir sorunla karşı karşıyayız. Zaman zaman gelip giden İKT temsilcilerinin de soruna kalıcı bir çözüm üretemediği görülmekte. Tayland yönetimi üzerinde belli yaptırımları kullanarak durumun iyileştirilmesi konusunda bazı girişimler olsa da bu süreklilik arz eden belli bir stratejik vizyondan yoksun görünüyor. Tayland basınında da ilgi gören son diplomatik çıkarmanın daha öncekilerden farklı olacağına dair çok az işaretler var elimizde, ne yazık ki.

Suriye gibi karmaşık bir konuda inisiyatif alamayan Teşkilat bakalım tarafların daha net olduğu bir alanda ne yapacak?

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
ÜYE İŞLEMLERİ
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.