17 Ocak 2018 Çarşamba1 C.Evvel 1439
  • Bir Ayet
  • Bir Hadis
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • Ve namaz bittiğinde yeryüzüne serbestçe dağılın ve Allah'ın lütfundan (rızkınızı) aramaya devam edin; mutluluğa ulaşabilmek için de Allah'ı sıkça anın! (Cuma-10)
  • Ebu Abdullah Cabir İbn-i Semurete (Allah Ondan razı olsun) şöyle demiştir. ”tüm namazlarımı peygamber (sallallahu aleyhi vesellem) ile beraber kılardım. Onun namazı da hutbesi de ne uzun ne de kısa olmayıp orta olurdu.” (Müslim Cuma 41)
  • için namaz vakitleri
    İmsak 06:49Güneş 08:19Öğle 13:20İkindi 15:47Akşam 18:09Yatsı 19:33
    • 10°C Adana
    • 6°C Adıyaman
    • 3°C Afyon
    • -5°C Ağrı
    • 5°C Amasya
    • 3°C Ankara
    • 11°C Antalya
    • 3°C Artvin
    • 7°C Aydın
    • 3°C Balıkesir
  • BIST: 114.083 -0.29
  • Altın: 164,432 0.71
  • Dolar: 3,8290 0.68
  • Euro: 4,6807 0.65

İnsan olmak ya da beşer kalmak

Fatma Tuncer

Dini öğretilere göre insan, beden ve ruhtan müteşekkil bir varlıktır. Bedeni maddi dünya ile sınırlı iken ruhu sonsuzluğun bir parçasıdır ve gurbet içinde gurbeti yaşamaktadır. Sonlu olan bedende, sonsuzluğu soluyan insanı üst bir konuma taşıyan en temel etken ise emaneti üstlenmesi yani sorumluluk almasıdır. Nitekim insan Yaratıcısına, kendine ve çevresine karşı sorumluluklar taşımaktadır. Bu sorumluluklar onun insan olmakla beşer kalmak arasındaki seçiminin bir göstergesidir. İnsani hasletler onun sonsuzluğa dönük arayışlarını kamçılar, tutum ve davranışlarını insani kalıplara sokar. Bu hasletlerden uzaklaşan kişiler ise özlerine yabancılaşırlar.

Bazı felsefi ekollerin insanla ilgili değerlendirmelerinde de iyi ile kötünün ayrıştırılmaya çalışıldığını ve insanın özel bir noktada konumlandırıldığını görmekteyiz. Mesela Sokrates’e göre, insan ruh ile bedenden meydana gelir ve bu bileşende beden ruhun bir aracı durumundadır. Ruh gerçeğin kendisinde gizli olduğu bir cevherdir ve insanın özünü meydana getirir.  Platon’a göre ise ruhun bir zihinsel boyutu yani akılla ilgili kısmı bir de isteklerin yer aldığı duygusal boyutu vardır. Bu düşüncesini platon biri beyaz biri yağız iki atın çektiği arabayı kullanan bir sürücüye benzetir. Arabayı kullanan unsurun karşılığı akıldır, beyaz at doğru tercihe asil isteklere, yağız at maddi isteklere karşılık gelir… Ruhun dünyevi isteklerini kötü atla sembolleştiren Platon, bunun insanı hep aşağılara doğru çekmeye çalıştığını ve ruhun doğruları görmesini engellediğini ifade eder.

İnsanın bütün yaşamı insan olmakla beşer kalmak arasında geçer. Bu, bir göç yolculuğuna benzer. İnsanlardan kimileri yolu sapmadan yürürken kimileri aksi istikamete doğru yönelir ve yolunu kaybeder. Yolunu kaybeden insan, kendisini beşer olmaktan insan olmaya taşıyan değerleri bir bir kaybetmiştir.

Beşeri yönümüz nefsin isteklerine kulak verir ve doğru yanlış ayırt etmeksizin taleplerinde ısrarcı olur. İnsani özümüz ise bizi hakikat çizgisine doğru çeker ve fıtratımızla buluşturur. Hayat aslında siyahla beyazın, iyi ile kötünün insan yanımızla beşer yanımızın yarışından başka bir şey değildir. Fakat nedense bu yarışın kaybedenleri kazananlarından çok daha fazla oluyor.

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
ÜYE İŞLEMLERİ
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.