16 Aralık 2017 Cumartesi26 R.Evvel 1439
  • Bir Ayet
  • Bir Hadis
  • Namaz Vakitleri
  • Hava Durumu
  • “Bu Kur’an, Allah’tan başkası tarafından ortaya konacak bir (söz) değildir. Ancak kendinden önceki (vahyin) doğrulanması ve Kitab’ın açıklanmasıdır. Onda hiçbir şüphe yoktur ve âlemlerin Rabb’inden gelmiştir.” (Yunus, 10/37)
  • "Bir kulun Allah'ın rızasını gözeterek öfkesini yenmesinden, Allah katında sevabı daha büyük bir davranış yoktur." ( İbn Mâce, "Zühd",18)
  • için namaz vakitleri
    İmsak 06:42Güneş 08:15Öğle 13:07İkindi 15:23Akşam 17:45Yatsı 19:11
    • 14°C Adana
    • 11°C Adıyaman
    • 8°C Afyon
    • -11°C Ağrı
    • 6°C Amasya
    • 3°C Ankara
    • 15°C Antalya
    • 8°C Artvin
    • 17°C Aydın
    • 17°C Balıkesir
  • BIST: 109.330 -0.31
  • Altın: 155,894 -0.46
  • Dolar: 3,8638 -0.70
  • Euro: 4,5501 -0.72

Abraham Sweetvoice

Engin Ardıç

Vallahi ben demedim, kendisi söylemiş: "Atatürk olmasaydı benim adım Abraham Sweetvoice olacaktı" demiş... Ben onun yalancısıyım, basında da yayınlandı.
Acaba öyle mi olacaktı?
Buna benzer örnekler çok verilir, en bilineni de elbette "Atatürk olmasaydı camiler kilise olacaktı, ezan yerine çan sesleri duyulacaktı" lafıdır.
Acaba öyle mi olurdu? Benim adım da Eugene Robin mesela ha? Hayır, sanırım Halil Şevki olurdu benim adım.
"Soyadı kanunu" çıkmayacağı için hepimiz Kıbrıslı ya da Batı Trakyalı soydaşlarımız gibi adımıza babamızın adını ekleyecektik, kızlar da evlenince kocalarının adını...
Urfa sanırım İngiliz nüfuz bölgesinde bulunacağından, ister Sweetvoice, ister Nincompompoom gibi bir soyadının gündeme gelmesi söz konusu değildi.
"Sevr" antlaşmasına göre (bakın necip matbuatın istediği gibi yazdım) Orta Anadolu Osmanlı İmparatorluğu'na bırakıldığından, Ankara, Çankırı, Nevşehir, Kayseri, Konya'da camilerin kapanması söz konusu bile edilemezdi.
Acaba işgal bölgelerinde durum nasıl olurdu?
Müslümanlar baskı görüp din değiştirmeye yönelirler miydi? Hiç sanmam. Batı Trakya'daki gibi "azınlık statüsünde" bulunacaklardı ama Bulgaristan'da komünist yönetim sırasında uygulandığı türden bir "asimilasyon" gelir miydi başlarına? Direnmezler miydi? Sanırım İç Anadolu'ya göç etmeyi tercih ederlerdi bu durumda.
Haaa, bakın İzmir'in Selanik'ten bir farkı kalmazdı tabii, "Türk egemenliği" uzak bir anı olurdu. Pek pek, Beyaz Kule gibi, saat kulesi, asansör falan, tarihi kalıntılar, o kadar.
Peki, kozmopolit İstanbul'da ne beklenebilirdi?
İstanbul, bir çeşit eski Şanghay ya da eski Singapur gibi bir liman sömürgesine, bir tür "özerk şehir devletine" dönüşecekti... Pera kabından taşacaktı, diyelim Maslak taraflarında İngiliz mahallesi, Bebek dolaylarında Fransız mahallesi falan... Gece hayatının bugünkünden farklı olacağını da pek sanmam. "Tabelalar" da günümüzde hiç aratmıyorlar işgal dönemini! Acıbadem'de değil de Bitter Almond'da otururdunuz, sanki bugün pek farklı...
Fakat "eski İstanbul" Müslüman kalırdı. Ayasofya'yı yeniden kilise yaparlardı ama camilere dokunmaya pek cesaret edemezlerdi. Sınırlanmış, büyümesi önlenmiş bir Türk mahallesi...
Dolayısıyla, bu tür spekülasyonlar abesle iştigalden başka bir şey değildir.
Ama hoşluk olsun diye, işiniz yoksa, vaktiniz de varsa tartışın: Acaba padişah İstanbul'da mı kalırdı, yoksa Anadolu'ya geçip (Ankara küçük bir kasaba) diyelim Konya'ya mı taşırdı başkenti?
İzmir'e gitmek için Schengen vizesi alacaktık, Diyarbakır'da geçmeyebilirdi o vize tabii. Yoksa İstanbullu'ya özel ayrıcalıklar mı tanıyacaklardı?
Yoksa biz de "Constantinople Times" gazetesinde mi yazardık yazılarımızı?
Tarihte ne olmuşsa öyle olması gerektiği, başka türlü olamayacağı için öyle olmuştur, Karl Marx'ın dediği gibi. Cami konusuna kafanızı fazla takmayınız.
Ne yani, biz de Viyana'yı alıp daha batıya yürüseydik, onun da adı Kâmil Makus mu olacaktı?

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
ÜYE İŞLEMLERİ
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.