İstanbul’da muhteşem mimarileri ile Osmanlı’dan günümüze kadar ulaşan nadide eserler arasında yer alan tarihi camilerin yanı sıra son dönemde modern mimarinin çizgilerini taşıyan sıra dışı camiler de dikkat çekiyor
114
İstanbul’da muhteşem mimarileri ile Osmanlı’dan günümüze kadar ulaşan nadide eserler arasında yer alan tarihi camilerin yanı sıra son dönemde modern mimarinin çizgilerini taşıyan sıra dışı camiler de dikkat çekiyor
214
Çok eski tarihlerden beri birçok medeniyete ve inanca ev sahipliği yapan İstanbul hiç şüphesiz ki İslam dünyasının en güzel mimari eserlerini de bünyesinde barındırıyor. Özellikle Osmanlı mimarisine ait bir çok eserin bulunduğu mega kentte gelişen ve değişen şehircilik anlayışı ve insanların ihtiyaçlarına bağlı olarak geçmiş dönemlerin ihtişamlı camileri yerini daha modern çizgilere ve kullanılabilirliğe yönelik tasarımlara bıraktı.
314
Mimari çizgileri ve sıra dışı görünüşleriyle hemen herkesin ilgisini çeken yeni nesil camiler İstanbul’da birçok ilçede yükseldi ve yükselmeye devam ediyor.
414
YEŞİL VADİ CAMİİ: Görünüşüyle ilgi uyandıran camilerden bir diğeri de Ümraniye’de bulunan Yeşil Vadi Camii. Adnan Kazmaoğlu tarafından tasarlanan caminin inşaatı 2010 yılında tamamlandı. Yeşil Vadi Camii’nde bulunan iç içe geçmiş iki yarım kürenin büyüğü ahireti, küçüğü dünyayı simgeliyor.
514
VALİDE SULTAN CAMİİ: Aksaray’da bulunan Pertevniyal Valide Sultan Camii neogotik tasarımıyla klasik camilerden farklı bir mimariye sahip.
614
Planlarının Sarkis Balyan’ın çizdiği ve Montani’nin mimarlığını üstlendiği eser, Çırağan Sarayı’nda olduğu gibi Gotik tarzdan Hint mimarisine kadar Türk mimarisi de dahil olmak üzere çeşitli mimari tarzların karışımından meydana gelmiştir.
714
MEHMET ÇAVUŞ CAMİİ: Kadıköy’de bulunan Modern Mehmet Çavuş Camii’nde geçmişten bugüne kültürümüzde bulunan tasarım anlayışı, ana kubbede kendini göstermiş. Kubbenin dört tarafı, üçerli yatay beşik örtü sistemiyle sarılmış. Son cemaat yerinde beşik örtü mimari tarzı kullanılmış.
814
Mimarlığını Prof. Dr. Şevket Sunar’ın üstlendiği eserin yapımı 1997’de tamamlandı. Kütüphaneye de sahip olan cami, günümüz şehirleşmesinde az görülür cinsten, otopark imkânına da sahip.
914
MEDİNE MESCİDİ CAMİİ: Ataşehir’de Kayışdağı’nın kaygan zeminine uygun olarak üçgen sistemle temeli atılan Medine Mescidi Camii sıra dışı kubbesi, çift minaresi ve geometrik tarzıyla sadece bölge için değil İstanbul için de dikkat çekici bir unsur durumunda.
1014
Dünya üzerinde 702 esere sahip Mahmut Sami Kirazoğlu’nun mimarlığını yaptığı caminin yapımı 2013 yılında tamamlandı.
1114
ŞAKİRİN CAMİİ: Üsküdar Karacaahmet Mezarlığı’nın girişinde yer alan Şakirin Camii’nin tasarımında İslam dinine vurgu yapmak adına sade bir tasarım tercih edildi.
1214
35 metre yüksekliğinde iki minaresi var. Mimari proje tasarımını Hüsrev Tayla’nın yaptığı yapı, Türk-İslam sanatının en güzel örneklerini günümüzün modern çizgileriyle birleştiriyor.
1314
DUMANKAYA CAMİİ: Pendik sınırlarında kalan Dumankaya Camii, Osmanlı mimarisinde sıkça rastlanan yapıdan vazgeçilerek keskin ve köşeli hatlarla imar edilmiş. Esere ait bir diğer dikkat çekici özellik minber olmayışı. Minber yerine genelde mihrabın sağ tarafında yer alan ve cemaate vaaz verilen kürsünün bir benzerine yer verilmiş.
1414
Yapımı 2009 yılında tamamlanan camiye tam bir geometri hâkim. Kıble ekseni doğrultusunda simetri kendini hemen belli ediyor. Ortada durup sağa dönüp bakıldığında ne görülüyorsa, sola bakıldığında da bire bir aynısı görünüyor.