Suudi kadınları araba kullanmaya hazırlanıyor

Suudi kadınları araba kullanmaya hazırlanıyor
Suudi Arabistan'da bu yılsonuna doğru kadınlara araba kullanma izni verilmesi beklentisi, şimdiden otomobil bayilerinin iştahını kabartıyor.

Suudi Arabistan'da bu yılsonuna doğru kadınlara araba kullanma izni verilmesi beklentisi, şimdiden otomobil bayilerinin iştahını kabartıyor. Suudi kadınların araba pazarlarına 3 milyar Riyal (800 milyon dolar) harcaması bekleniyor.

Konunun uzmanlarına göre Suudi Arabistan'da kadına araba kullanma izni verilmesi piyasayı canlandıracak. Otomobil satıcıları bu hareketlilik için hazırlıklarını yapmaya başladılar bile. Ayrıca, satışlardaki yüzde 10'luk artışın bayanların otomobil mülkiyet oranlarında da değişikliklere yol açması bekleniyor. Uzmanlar, kararın çıkmasından sonraki beş yıl içerisinde bayanların araba mülkiyetlerinde yüzde 35'lik bir artışın yaşanacağını tahmin ediyor.

Bayanlara yeni araba satma planı yapan otomobil sektöründeki Suudili iş adamları, ilk yıl içerisinde satışlarında yüzde 10 artış bekliyor. Bu ise pazara yıllık fazladan 3 milyar Riyal girmesi anlamına geliyor.

Suudili işadamları, bazı bayilerin kadınları cezp etmek için çalışmalarına başladığını, ancak kadınların araba kullanma izninin halen çıkmadığını belirtiyor. Suudi Arabistan, Haliç ülkelerinin en büyük otomotiv pazarına sahip ülkesi ve bu pazarda 300 bin yeni arabaya yıllık 30 milyar Riyal (yaklaşık 8 Milyar Dolar) harcanıyor.


BAYİLER, KADINLARI CEZB EDİCİ RENK HAZIRLIĞI İçİNDELER

Bayilerin bu yeni kanun için hazırlıklara başladığını ifade eden yetkililer, Suudili bayanların araba kullanmaya çok istekli olduklarını ve şimdiden araba satın almaya başladıklarını belirttiler. Bu arada, otomobil şirketleri de özellikle bayanları cezp edici renklere ağırlık veriyorlar.

Suudi Arabistan'ın bayanların araba kullanmasına müsaade etmesi halinde, araba üreticilerinin tahmin edemedikleri oranlarda kar elde etmeleri bekleniyor. Konuyla alakalı herhangi bir kamuoyu araştırması veya anketin bugüne kadar yapılmadığını belirten yetkililer, araba satış oranlarının yıllık yüzde 10-15 oranında artacağını tahmin ediyor.

SUUDİ ARABİSTAN'DA 75 BİN KADIN 120 BİN ARACA SAHİP
Suudi Arabistan trafik polisinin 2006'da hazırladığı rapora göre 75 bin kadın, 120 bin 334 araca sahip. Suudi Arabistan yılda yaklaşık 300 bin araba ithal ediyor. Bu da yaklaşık 30 milyar Suudi Riyali'ne mal oluyor.

Buna ek olarak yılda yaklaşık 8 milyar Riyal'de (2,13 Milyar ABD doları) yedek parça ve montaj için harcanıyor. Suudi Arabistan'da 80 milyar Riyal (21,3 Milyar ABD doları) değerinde 6 milyonun üzerinde kayıtlı araç bulunuyor.

Suudi Arabistan kadın hakları savunucularından Fevziye El Uyuni bir Arap internet sitesine yaptığı açıklamada, "Suudi Arabistan'da kadınların araba kullanması artık kaçınılmaz bir durum haline gelmiştir. Kadınların zaten hakları olan ama herhangi bir mantıklı açıklaması olmayıp sadece sosyal sebeplerden dolayı engellenen haklarını alma zamanı gelmiştir." dedi.

Uyuni, "Bu arada, bin 100'ün üzerinde kadın ve erkek Suudilinin katıldığı, kadınların araba kullanma haklarını talep eden imza kampanyası geçtiğimiz yıl Eylül ayında Suudi Arabistan'ın milli gününde Kral Abdullah'a gönderildi. Girişimlerimizi dikkate alarak yetkili makamların araba kullanmak istediğimizi bilmelerini istiyoruz. Nitekim insanların çoğu da bizi bu konuda desteklemektedir." diye konuştu.

DİNİ DELİL GöSTEREREK KADINLARIN ARABA KULLANMASINI ENGELLEMEK DOĞRU DEĞİL
Al-Uyuni, "bazı kişilerin dini gerekçe göstererek kadınların araba kullanmasını engellemeleri doğru değildir. çünkü kadınları bu açıdan engellemek İslamiyet'le bağdaşmamaktadır.

Kadınların yabancı şoförler tarafından çok defa taciz olaylarına maruz kaldıklarını da biliyoruz. Dolayısıyla, kadınlar için kendi arabalarını kullanmaları hem daha uygun, hem de güvenlidir." ifadelerini kullandı.

Bir başka kadın hakları savunucusu olan Vecihe El Huvaydar, aynı internet sitesine yaptığı açılamada, "Taleplerimize hemen cevap verileceğini tahmin etmiyoruz, fakat biz de araba kullanma hakkımızı elde edene kadar mücadeleye devam edeceğiz." dedi. Suudi Arabistan'da kadınların araba kullanmasını engelleyen büyük toplumsal ve ekonomik sorunların olduğuna işaret eden El Huvaydar, "Bu sorunlardan birisi de Suudili bayanlar arasında işsizlik oranının yüksek olmasıdır. Eğer devlet bu bayanları çalıştıracak olsa aylık ortalama 4 bin Riyal maaş verecek ki, bunun da 1000 Riyali şoföre gidecek. Bunun yanı sıra Suudililerin evlerinde yabancı şoförlerin varlığı da ciddi bir toplumsal sorun oluşturmaktadır." diye kaydetti.


KADINLAR TRAFİĞE çIKINCA KADIN TRAFİK POLİSİ SIKINTISI DA DOĞACAK
Suudili kadınların çoğu araba kullanmayı istemesine rağmen bunun belirli kurallar çerçevesinde olması gerektiğini düşünüyor. Bir Arap internet sitesine açıklama yapan bazı Suudili bayanlara göre kadınların araba kullanmasına izin verilmesi halinde, farklı sorunların da gündeme gelmesi bekleniyor. Bu sorunlardan birisi de kadın trafik polisi konusu olacaktır. Trafikte sorun yaşayan bayan sürücülerin bazılarının bayan trafik polisi talep edecekleri belirtiliyor.

Suudili bir bayan, çözüm olarak söz konusu iznin başlangıçta sabah saatlerinden akşam öncesine kadar olabileceğini, toplumun duruma alışması durumunda iznin geceyi de kapsamasını öneriyor.

ŞOFöRLERE 15 MİLYAR RİYAL GİDİYOR
Suudi Arabistan'da kadınların araba kullanmasının yasaklanması çoğu Asyalı olan yaklaşık bir milyon şoförün Suudi evlerde çalışmasına neden oluyor. Bu da Suudi Arabistan'a yılda yaklaşık 15 milyar Riyal ekonomik yük getiriyor.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.