İran, nüklere bir adım daha yakın
İran, Natanz'daki uranyum zenginleştirme tesislerine 500 santrifüj daha yerleştirerek kademe yükseltti. Resmi haber ajansı İRNA'da yer alan habere göre Natanz tesislerine her biri 164 santrifüjden oluşan 3 kademe daha yerleştirildi. Natanz'da çalışan fakat ismi verilmeyen bir yetkiliye dayandırılan haberde santrifüjlerin yeni "P - 1" tipinde olduğu kaydedildi.
İran, faaliyetlerine geçtiğimiz yıl faaliyetlerine başlayan Natanz'da ilk etapta 3 bin santrifüj üretilmeye başlanmıştı. üretilen santrifüjlerin tamamı 1970 yapımı "P -1" türündeydi. Haberde ayrıca Natanz'a 6 bin santrifüj yerleştirme işlemine başlandığı ve Natanz'ın pilot bölge seçilen bir kolunda bu "ileri santrifüj" denemelerine başlandığı ifade edildi. İran'ın toplamda 50 bin santrifüje sahip olmayı hedeflediği belirtiliyor.
Dünyanın dördüncü büyük petrol ihracatçısı olan İran, nükleer faaliyetlerinin amacının elektrik üretmek olduğunu savunuyor. Zenginleştirilmiş uranyum enerji ve yakıt üretiminde kullanıldığı gibi, istendiği takdirde de nükleer bomba üretiminde de kullanılabiliyor.
Ancak başta ABD olmak üzere bazı Batılı ülkeler ise İran'ın niyetinin nükleer silah üretmek olduğunu öne sürüyor. Birleşmiş Milletler de daha önce uranyum zenginleştirme çalışmalarından dolayı İran'a yönelik üç kez yaptırım kararı almıştı.
öte yandan bugün bir açıklama yapan İran Atom Enerjisi Kurumu Dış İlişkiler Sorumlusu Muhammed Saidi, İran'ın santrifüjlerini tam kapasite çalıştırılması konusunda sorun yaşadığı iddialarını reddetti. Saidi, İRNA'ya yaptığı açıklamada "Santrifüjlerin kalkınması konusunda teknik sorun yoktur" dedi. Muhammed Saidi, İran nükleer programının teknik yetenekleri ve kullanılacak P1 yeni nesil santrifüjlerin kapasiteleri konusunda şüpheleri reddederek, santrifüjlerin kullanımının geliştirilmesi konusunda teknik hiçbir sorun bulunmadığını, İran'ın santrifüjlerin geliştirilerek kullanılması konusunda kararlı olduğunu ve santrifüjlerin sayısının artırılmasının İran'ın siyasi iradesine bağlı olacağını belirtti.
"İRAN'IN NüKLEER PROGRAMININ SON NOKTASI YOK"
Saidi ayrıca İran nükleer programının bir son noktası bulunmadığını ve dünyada her an nükleer teknolojinin gelişmekte olduğunu dile getirdi. Saidi, İran'ın mantıklı nükleer programının dünya standartlarında yürütüldüğünü ve siyasi meselelere girmeden teknik kapasitelerin artırılması için uğraştığını ifade etti. İran'ın ilan edilen programlarına bağlı kaldığını hatırlatan Saidi, ABD'nin de nükleer çalışmalarında santrifüjlerini yeni nesil santrifüjlerle değiştirmekte olduğunu ve İran'ın bu alanda kalite artırımı yönünde çaba harcadığını vurguladı.
Saidi, İran'ın elde ettiği gelişmeleri bazı ülkelerin kabullendiğini ve bazılarının da bu gelişmelere karşı çıktığını ama bu gelişmeleri kabullenmeyen ülkelerin de zamanla İran'ın yürüttüğü programlarını kabul etmek durumunda kalacağını, İran halkının bu konuda sabırlı olduğunu söyledi. Muhammed Saidi, Tahran'ın İran topraklarında uluslararası bir konsorsiyum tarafından ortak uranyumu zenginleştirme önerisinin devam ettiğini, yabancı ülke ve şirketlerin İran nükleer programında uranyumu zenginleştirme, nükleer santral kurma ve uranyum elde etme faaliyetlerine katılabileceğini vurguladı.
Saidi, İran'ın nükleer santrallerini geliştirmesi gerektiğinin ve kurulacak nükleer santrallerle ilgili de yabancıların katılımıyla bir konsorsiyum oluşturulabileceğinin altını çizdi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.