"Enerji faturamız yükselebilir"

"Enerji faturamız yükselebilir"
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, petrol fiyatlarında bir düşme yaşanmaması ve bu seyirde gitmesi halinde, Türkiye'nin bu yılki enerji faturasının 65 milyar dolarlara çıkabileceğini söyledi.

 

İstanbul Ticaret Üniversitesi (İTÜ) Eminönü Kampüsü'nde gerçekleştirilen "Türkiye İtibar Endeksi 2011 Sonuçlarını Değerlendirme Toplantısı"na katılan Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, toplantının ardından basın mensuplarının sorularını yanıtladı. 2011 yılı ithalat değerlendirmesini yaparken, enerji ithalatının 2010 yılında 38,5 milyar dolar iken, 2011 yılında 54,1 milyar dolara çıktığını, 2010 yılı ortalama fiyatlarının 75 dolardayken, 2011 yılı ortalama fiyatının 95 dolar mertebesinde olduğunu ifade eden Bakan Çağlayan, "Miktar olarak 2011 ile 2010 arasında enerji miktar artışı yüzde 7 olduğu halde, fiyatlarda yaklaşık yüzde 40'lık artış olduğunu söylemiştim. Şimdi maalesef, bu yıl itibarıyla petrol fiyatlarında yeniden artışla karşı karşıyayız. Bildiğim kadarıyla Brent petrol fiyatları 122-123 dolar mertebesinde. Şu anda maalesef son 3,5 yılın en yüksek düzeyinde. Şu andaki fiyatlar, geçen yılki fiyatların da yüzde 20 üzerinde. Geçen yıl Türkiye'nin enerji ithalatı 54,1 milyar dolardı" dedi.

Bakan Çağlayan petrol fiyatlarında bir düşme yaşanmaması ve bu seyirde gitmesi halinde Türkiye'nin bu yılki enerji faturasının 65 milyar dolarlara çıkabileceğini ifade etti. Bakan Çağlayan "Bu konuda 'ithalat niye artıyor, cari açık niye artıyor' diye detayını bilmeden bazen muhalefet yapma adına söyleyenlerin, bu rakamları şimdiden iyi görmesi gerekiyor. Şu andaki artış sürdüğü takdirde, enerji faturamızda ekstra 10 milyar dolar şişme olacaktır ki, bu bizim açımızdan hoş olmaz" şeklinde konuştu.

Türkiye'nin, özellikle cari açığın bu sene daha fazla düştüğünü görmesi gereken bir ortama girdiğini belirten Çağlayan, "Cari açıkla mücadele ciddi anlamda başladı. Teşvik sisteminde stratejik yatırımlar başlığı altında dış açık verilen sektörlerde Türkiye'ye daha fazla yatırım öngörüldüğü bir dönemde ister istemez hoş olmayan durumla karşı karşıya kalınacak" dedi.

Ocak ayı ithalat rakamlarına da değinerek 1 milyar dolarlık artışın petrol fiyatlarından olduğunu ifade eden Bakan Çağlayan, ''Ocak ayında 17 milyar dolarlık bir ithalat rakamı açıklandı. 2011 yılında, hatırlayın, aylık 20 milyar dolar seviyesinde ithalat rakamımız vardı. 2012 yılının Ocak ayında yaptığımız ithalat ile ihracat arasındaki farkta, sadece 1 milyar dolarlık artış petrol fiyatlarındaki, enerjideki artıştır. Yani ocak ayında aylık 1 milyar dolarlık artış, resmi daha iyi şekilde tanımlıyor'' şeklinde konuştu.

Bakan Çağlayan petrol üreten firmaların, ülkelerin bir araya gelerek petroldeki arz ve talep arasındaki dengeyi mutlaka sağlamalarını ümit ettiklerini belirterek sözlerini şu şekilde tamamladı:

"Bu fiyatların yüksekliğinin sadece Türkiye'yi değil, tüm dünyayı ilgilendiren bir konu. Enerji fiyatlarının yüksekliğinin başta enflasyon olmak üzere enerjiyi girdi olarak kullanan her sektör açısından rahatsız edici bir durumdur. Sadece Türkiye'nin cari açığı veya dış ticaret açığı değil, petrol ve enerji fiyatlarının yükselmesi, petrolü kullanan bütün sektörler ve ülkeler açısından olumsuz bir durumdur."

 

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.