Türk askeri neden Afganistan'da
- Varlığın bir nedeni dost ve kardeş bir ülkeye yardımsa, bir o kadar önemli ikinci sebebi de Türkiye’nin ekonomik ve siyasi çıkarlarını daha iyi korumaktır.
- Afganistan’da siz yoksanız süreci kesin olarak sizin aleyhinize yürütecek birileri mutlaka olacaktır.
- ISAF bünyesinde Türkiye gibi Müslüman, seküler ve demokratik ve elbette aynı zamanda Afganistan dostu bir ülkenin olması Batı’nın aşırılıklarını de bir ölçüde törpülüyor.
- Afganistan’da Türkiye kendi İslam anlayışını, daha doğru kendi yaşam anlayışını da temsil ediyor. Mücadele Türkiye İslamı ile El Kaide anlayışı arasında.
Star'dan Sedat Laçiner yazdı: Neden Afganistan’dayız?
12 askerimizin talihsiz ölümü bazı çevrelerde “Afganistan’da ne işimiz var? Başkasının kirli savaşını biz mi veriyoruz?” sorularına neden oldu. Öncelikle bu soruları sormak için zamanlama çok yanlış. Türk askeri 5 Aralık 2001’den bu yana, yani 10 yılı aşkın bir süredir Afganistan’da. 10 yıldır sormadığımız soruları şehit verince sormak doğru olmaz. İkincisi, orada hayatını kaybeden askerlerimizin boş yere şehit olduğunu ima etmek hem gerçeklerle uyuşmaz, hem de fedakârca ülkesine hizmet etmiş kalpleri çok kanatır.
Zaman zaman ISAF’ta komuta görevleri üstlense de Türk askeri Afganistan’da çatışmalara girmiyor. Hatta mayın temizlemek gibi çatışma sahasında olmayı gerektiren işleri dahi yapmıyor. Türkler Afganistan’da özellikle Afgan askerlerinin eğitimini üstleniyor. Nitekim bugüne kadar 12 binden fazla Afgan Türkiye tarafından eğitildi. Aynı şekilde Afganistan Askeri Lisesi’nin sponsorluğunu da Türkiye üstlendi. Türk askeri NATO çerçevesinde Afganistan’a gitti. Ancak bu kararın zeminini de NATO değil Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nin kararı ve Bonn Anlaşması oluşturuyor. Ayrıca sadece Türkiye değil, 50 ülke 135 bin askeriyle Afganistan’da. Üstelik çatışmalara girmese de Türk askeri açık ara bu ülkedeki en başarılı askeri güç. Türkler Afganistan sokaklarında halkın kalbini kazanmış durumda. Hatta NATO’nun diğer askerleri bazı yerlerde kendilerini koruyabilmek için askeri araçlarına Türk bayrağı takmak zorunda kalıyorlar.
***
Türkiye’nin Afganistan’daki varlığı sadece askerle sınırlı da değil. Bugüne kadar TİKA aracılığıyla Afganistan’a yapılan yardımlar 300 milyon doları aştı. Diğer yardımları da eklediğinizde Türkiye’nin katkısı 400 milyon doları geçiyor. Bu yardımlar ile Türkiye Afganistan’da okul inşa ediyor, klinik yapıyor, su kuyuları açıyor ve bazı tarihi binaları restore ediyor. Kimi projeler ise Afganlara iş sağlamaya dönük.
Sivil toplum da Afganistan’da oldukça etkili. Afganistan’da çok sayıda Türk Okulu mevcut. Bu okullarda halen 5 bin civarında Afgan, Türk öğretmenlerinden Türkiye’nin eğitim anlayışla ders alıyorlar. Bu okullar öylesine başarılı olmuş ki Afganistan’da yapılan üniversite sınavlarında ilk 20’nin 11’i bu okul mezunlarından oluşuyor. Şu ana kadar binlerce Afgan bu okullardan mezun oldu. Afganistan Devlet Başkanı Karzai de dâhil olmak üzere, tüm Afgan yetkililerin Türkiye’den en önemli beklentisi bu okulların sayısının daha da artması.
***
Anlayacağınız Türkiye Afganistan’da sadece askeriyle değil, TİKA’sıyla, okullarıyla, hastane ve şirketleriyle de bulunuyor. Üstelik bu yeni bir durum da değil. Atatürk’ten bu yana Türkiye bir şekilde Afganistan’da. Bu varlığın bir nedeni dost ve kardeş bir ülkeye yardımsa, bir o kadar önemli ikinci sebebi de Türkiye’nin ekonomik ve siyasi çıkarlarını daha iyi korumaktır. Çünkü siz orada olmazsanız ya El Kaide gibi aşırılar orayı mesken tutar ve eninde sonunda sizin yaşam şeklinizi tehdit eder, ya da ABD, Çin veya Rusya gibi dış güçler oraya yerleşip hoyratlıklarıyla, ölçüsüzlükleriyle ve emperyal hedefleriyle size ve kardeşlerinize zarar verir. Kısacası eşyanın tabiatı boşluk kabul etmez. Afganistan’da siz yoksanız süreci kesin olarak sizin aleyhinize yürütecek birileri mutlaka olacaktır.
İkinci olarak Türkiye Afganistan’da o insanlara yardım için bulunuyor. Afganların insanca yaşaması, terörü ve cehaleti yenmesine yardımcı olmaya çalışıyor. Ayrıca ISAF bünyesinde Türkiye gibi Müslüman, seküler ve demokratik ve elbette aynı zamanda Afganistan dostu bir ülkenin olması Batı’nın aşırılıklarını de bir ölçüde törpülüyor.
Son olarak Afganistan’da Türkiye kendi İslam anlayışını, daha doğru kendi yaşam anlayışını da temsil ediyor. Nasıl ki Arap Baharı’nın örnek ülkesi Türkiye ise Afganistan için de Türk Anlayışı örnek alınacak bir deneyim. Başka bir deyişle mücadele Türkiye İslamı ile El Kaide anlayışı arasında. Afganistan’da Türk bayrağının varlığı bile bu ülkede umutları taze tutmaya yetiyor. “Türkiye başardıysa neden olmasın” deniyor...
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.