ÖİB'de skandal üstüne skandal
Geçtiğimiz Kasım ayında yapılan Türk Şeker’e ait B ve C portföylerinde yer alan 10 şeker fabrikasının özelleştirilmesi ile ilgili olarak skandal üstüne skandal yaşanıyor. Özelleştirme İdaresi’nin şeker özelleştirmesinin yol haritasını belirlemek için aralarında dünya şeker karteli ED&F MAN’ın da bulunduğu 3’lü konsorsiyuma “siyasi karar vericileri yanıltmak için hazırlattığı” ileri sürülen ‘stratejik rapor’a 573 bin lira ödediği ortaya çıktı.
ÖİB SESSİZLİĞE BÜRÜNDÜ
Akit ve Milli Gazete’de yer alan haberlerde ortaya konulan skandal ‘şeker raporuna’ karşılık Özelleştirme İdaresi, suskunluğunu koruyor. Skandal rapora ilişkin olarak Özelleştirme İdaresi’nin hiçbir açıklamada bulunmaması manidar karşılanıyor.
BU ‘STRATEJİK RAPOR’ NEDEN ÖNEMLİ?
Çünkü bu stratejik rapor şeker piyasasının gelecek yüzyılını yakından ilgilendiriyor. Türkiye’nin şekerde kendi kendine yeten bir ülke mi yoksa ithalatçı bir ülke mi olacağını gösteren belge niteliğini taşıyor. Bundan dolayı da şeker özelleştirmesinde Türkiye’nin yol haritasını belirlemek için bu ‘stratejik rapor’un hazırlanması gerekiyordu. Özelleştirme İdaresi de bu gereklilikten dolayı 2004 yılında yaptığı danışmanlık sözleşmesi çerçevesinde; Oyak Yatırım Menkul Değerler A.Ş, Rabo İnternational Advisory Services BV ve ED&F MAN Sugar Limited şirketinden oluşan 3’lü konsorsiyuma söz konusu ‘stratejik raporu’ hazırlattı. Rapor karşılığı olarak da şirketlere Özelleştirme İdaresi’nin kasasından toplam 573 bin lira ödeme yapıldı.
Bu bilgilerden de anlaşılacağı üzere Özelleştirme İdaresi’nin şeker fabrikalarını 573 bin lira vererek hazırlattığı ‘stratejik rapora’ göre özelleştirmesi gerekiyordu. Ancak 8 yıldır kamuoyundan sır gibi saklanan ve ilk kez Akit ile Milli Gazete’de dikkat çekilen ‘Çok Gizli ve Özel’ ibareli belge, özelleştirmelerin bu stratejik rapora göre yapılmadığını ortaya çıkardı.
İşte bu noktada kafalar karışıyor. Rapor ortaya çıkmadan önce özelleştirmenin bu rapor doğrultusunda yapıldığı düşünülüyordu. Ancak 573 bin lira verilerek hazırlattırılan raporun özelleştirme sürecinde hiçbir şekilde dikkate alınmadığı anlaşılıyor.
Bu gerçeklerden sonra kamuoyu, Özelleştirme İdaresi’nden şu soruların cevabını bekliyor: “Özelleştirme İdaresi, skandal rapor haberine neden sessiz kalıyor? Özelleştirme İdaresi, özelleştirme sürecinde bu raporu neden dikkate almadı? Şeker fabrikalarının, raporda karşı çıkılmasına rağmen ‘varlık satışı’ modeli ile özelleştirilmesinde kimler etkili oldu? Raporda ısrarla üzerinde durulan kooperatif modeli kamuoyundan neden saklandı? Siyasi karar vericilerin bu rapordan haberi var mı? Özelleştirmede ‘stratejik rapor’ dikkate alınmayacaktıysa neden bu rapor hazırlatılarak kurum zarara uğratıldı?”
“Hükümet'e sağ gösterip, sol vurdular”
İLGİLİ YAZIYI OKUMAK İÇİN TIKLAYIN
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.