Kâr eden fabrikayı borçlandırmışlar
Tarım Kredi'nin 14 milyon dolarlık bir sigorta şirketinin, birkaç yıllık iyileştirme sonrasında 355 milyon dolara satılmasına vesile olan ve bu yüzden ekonomi çevrelerinde 'Süper CEO' olarak adlandırılan Hüseyin Akay, şimdi de Kayseri Şeker'i büyük bir krizin içinden kurtardı. Bir yıl öncesinde yolsuzluk operasyonları ile gündeme gelen ve büyük bir borç batağına giren fabrikayı kısa sürede kârlı bir duruma getiren Akay, "Yılda 100 milyon lira kâr eden bir fabrika, nasıl oluyor da 650 milyon lira borcun içine sokulmuş? Bunun sorgulanması gerekiyor" dedi.
Ankara'da ekonomi muhabirleri ile bir araya gelen Kayseri Şeker Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Akay, fabrika ile ilgili önemli değerlendirmelerde bulundu. Kendilerinden önceki kampanya döneminde 35 milyon lira zarar eden fabrikanın 2011 yılında 110 milyon lira artı değer ürettiğini bildiren Akay, "Kayseri'de artık çarklar dönmeye başladı" dedi. Kayseri Şeker'in Türkiye'nin toplam şekerinin yüzde 14'ünü üreten bir fabrika olduğunu anlatan Akay, Kayseri ekonomisi içinde büyük bir önem taşıyan fabrikada zorlu bir sürece talip olduklarını ancak gelinen noktada önemli başarılar elde edildiğini bildirdi.
"Teslim aldığımızda kasada sadece 210 lira vardı"
Fabrikaya önce kayyum heyeti olarak geldiklerini, ancak kısa süre sonra yapılan seçimle iş başı yaptıklarını dile getiren Akay, karşılaştıkları tablonun ise içler acısı olduğunu kaydetti. 310 milyon lirası kısa vadeli olmak üzere 650 milyon lira bir borçla fabrikayı teslim aldıklarının altını çizen Akay, "Kasada ise sadece 210 lira vardı" diye konuştu.
Üretim çarklarını işletebilmek ve çiftçinin güvenini kazanabilmek için hemen bankalarla görüşerek 450 milyon lira kredi aldıklarını ifade eden Akay, bu kredilerle kısa vadeli borçların ve çiftçinin pancar alacaklarının ödendiğini anlattı.
Gündemdeki özelleştirmelere yönelik olarak da değerlendirmelerde bulunan Akay, Türk Şeker'in bünyesindeki fabrikaların içinde pancar üreticisinin bulunduğu bir modelle özelleştirilmesinin daha doğru olacağını söyledi. Pancardan şeker üreten ülkelerin özelleştirmelerini bu modelle yaptıklarını anlatan Akay, bu noktada dünyayı yeniden keşfetmeye gerek olmadığını bildirdi.
1990'lı yıllarda Konya, Kayseri, Adapazarı ve Amasya şeker fabrikalarının pancar üreticilerine devredildiğini anımsatan Akay, "Şeker özelleştirmelerinde 1990'lı yıllara dönmeliyiz. Biz de Kayseri'de ortaya koyduğumuz çalışma ile kooperatif fabrikalarına yönelik kötü örneği iyiye çevirmeye çalışıyoruz. Umuyorum kalıcı olur" şeklinde konuştu.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.