Gürcistanlı işçiler izin derdinde

Gürcistanlı işçiler izin derdinde
Karadeniz Bölgesi'ne fındık toplamak için Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi yanında sınır ötesinden Gürcistan'dan da gelen işçiler var.

Gürcistanlı işçilerin önemli bir bölümü sınırı turist vizesi ile geçiyor, çalışma izni olmadan bölgede fındık topluyor. Gürcülerden çok azı izin sorununu çözmüş durumda.

Çalışma izni olmayan Gürcistanlı işçiler ülkelerinde bilinmeleri durumunda ülkenin imajını bozdukları gerekçesiyle dönüşte pasaportlarına el konulduğunu, bir daha da çıkışlarına izin verilmediğini belirterek, basının görüşme isteğini geri çeviriyor. İzni olanlar da bir zararı olur endişesi ile görüşmeye pek istekli değil, çoğu bahçede dalları kullanarak ya da arkasını dönerek yüzünü kapatmaya çalışıyor. Fakat konuşan Gürcü işçiler sıkıntılı. Onlar ülkelerinin geleceğinden, geçim sıkıntılarından şikayetçi olurken, çalışma izni konusunda Türkiye'den destek beklediklerini ifade ediyorlar. Karadenizli bahçe sahipleri ise yaşanan göç sebebiyle yerli işçi kalmadığını, yurt içinden gelen işçilerin yetmediğini, işçiye ihtiyaçları olduğunu ve onların önemli bir hizmeti gördüğünü belirterek, Gürcistanlı işçilerin bu isteğine destek veriyor. 

Gürcistanlı işçilerin büyük çoğunluğu küçük bir ülke olduklarını, savaş istemediklerini, Rus askerinin çekilmesini istediklerini dile getirirken, çok azı da küçük bir ülke olmalarına karşın Kafkaslar'da Devlet Başkanı Şaakaşvili'nin tamamen Amerika ve Avrupa Birliği güdümünde Rusya aleyhine uygulanan politikaların sonucu ile karşılaştıklarını ifade ediyor. 

Ordu'da fındık toplayan Vasil Kuciliz (29), izin sorununu çözebilen az sayıdaki Gürcistanlı işçilerden. O bombalanan Gori şehrinden. Kuciliz, evinin de adeta yıkılmış olduğunu belirterek, "Dert değil çünkü içinde hiç kimse yoktu" dedi. İki çocuğuna bakabilmek için çalıştığını aktaran Kuciliz, yeterli parayı bulabilirse ülkesine gidip evinin durumuna bakacağını ifade ediyor. Savaş istemeyen Kuciliz, Rus askerlerinin geri çekilmesini talep ediyor. 

Kuciliz, "Fındık toplamak zor değil, tek sorun bahçeler çok eğimli, aylakta durmak maharet istiyor ama parasızlık daha zor, o yüzden sorun yok. Türkiye'ye, Başbakanına çok teşekkür ederiz ama şu izin konusunda bize biraz daha destek olurlarsa daha çok sevineceğiz" diye konuştu.

Elgar Lecevişvili (33) de izin sorununu çözüp fındık bahçesinde çalışan Gürcistanlı işçilerden. O da Gori'nin bir köyünden geliyor. Lecevişvili çocuklarına bakmak için fındık toplama gelmiş, o yüzden, "Hiçbir sorun yok güçlük yok varsa da önemi yok, çünkü benim bakmam gereken çocuklarım var onların geçimi her sorundan daha önemli" şeklinde konuştu.

Başbakan Erdoğan'a teşekkür eden Lecevişvili, Rus askerlerinin ülkesinden çıkmasını ve savaş olmamasını istediğini aktarıyor.

Elmira Tivaşvili (45) de fındık toplamak için sınırı geçerek Gürcistan'dan gelenlerden. Elmira Tivaşvili aslında hemşire ve ülkesinde 10 yıl hastanede 3 sene de eczanede çalışmış ama ne emekli olabilmiş ne de geçimini kolaylaştırabilmiş. O günlük 35 YTL den fındık topluyor ve 3 gün çalışması durumlunda Gürcistan'da 1 ay çalışmış gibi ücret alacağını ifade ediyor. 

Eşini kaybettiğini, çocuklarına ve torunlarına bakmak için fındık toplamaya geldiğini aktaran Tivaşvili, "Her bir kişi kendi çocuklarının bakımını için çalışmaya can atar. Biz de şartlar iyi olmadığı için, emeğin karşılığı alınamadığı için buraya geliyorum iyi olsa her kes kendi öz memleketinde çalışmak ister. Burada yabancı olduğumuz halde iyi karşılanıyoruz pis bakılmıyor bize, çok iyi milletiniz var. Başbakanınıza da çok teşekkür ederiz. Allah razılık versin sizlerden çok memnunum. Artık savaş olmamalı" diye konuştu.

Emekli bir emniyet görevlisi olan bahçe sahibi Abdullah Kardağ ise Gürcistan'dan gelen işçilerden çok memnun olduğunu, bu sebeple son 5 yıldır ürününü onlara toplattığını ifade etti. "Ben onlarsız onlar bensiz yapamıyor" diyen Kardağ, "Hiçbir bahçe sahibini kendi fındığını toplama imkanı yok. Bizim fındığımız önceden Ordu'nun arka kesimlerinden gelen işçiler toplardı. Ama göç ile insanların azalması oralarda da bahçelerin çoğalması ile işçi sorunu yaşandı. Böyle işçiler gelmez ise biz ürünümüzü hasat edemeyiz, dökülür toza toprağa karışır. Onlar bizi, biz onları memnun etmeye çalışıyoruz. Şimdi zor durumdalar, üzülüyoruz da durumlarına, seviyoruz onları, sevmesek bahçemize kesinlikle sokmayız" şeklinde konuştu.

Ahmet Karadağ ise fındığın zor bir ürün olduğunu dile getirerek, "İşçiler gelmez ise bizim hasat yapma imkanımız yok. Onlar da savaştan gelmiş tabi durumları iyi değil. Biz de burada onlara yardımcı oluyoruz hem de hizmet alıyoruz. Buraya geldiklerine harçlıkları olmuyor. Biz önceden onlara harçlık veriyoruz. Çokları alıştılar buraya, uyum sağladılar. Fındık toplamak için acemilik de yaşadılar ama zamanla dana iyi öğreniyorlar. Bu sene iyi bir fiyat olursa, biz de iyi bir fiyat vererek onları memnun edeceğiz" şeklinde konuştu.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.