Ölü Annapolis, dirilir mi?
Ortadoğu barış sürecini canlandırmayı amaçlayan başarısız Annapolis Konferansı, yıldönümünde Mısır'ın Şarm El Şeyh kentinde düzenlenecek ikinci bir konferansla canlandırılmaya çalışılacak. İsrail'de yayınlanan Haaretz gazetesi; İsrail ve Filistin ile Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, ABD ve Rusya'dan oluşan Ortadoğu Dörtlüsü'nü buluşturacak zirvenin 27 Kasım'da yapılacağını öne sürdü.
Geçen bir yıllık sürede ABD'nin taahhüdü olan bölgede barış yeniden tesis edilmesi ve 2008 yılı sonuna kadar bağımsız bir Filistin devletinin kurulması yönünde hiçbir ciddi adım atılamamıştı.
Geçen ay sonunda BM Genel Kurulu'ndaki açıklamasında BM Genel Sekreteri Ban Ki-moon, Ortadoğu Dörtlüsünün ikinci bir konferansın düzenlenmesi konusuna ilgi gösterdiklerini ancak tarih konusunda net bir bilgi ortaya konmadığını belirtmişti.
Haaretz, İsrailli bir yetkiliye dayandırdığı haberinde konferansın Şarm El Şeyh kentinde geçen yılki Annapolis Zirvesi'nin yıldönümünde düzenleneceğini belirtirken, uluslar arası ajanslar ise bu yönde kesinleşmiş bir bilgi bulunmadığını belirtiyor.
Verilen bilgilere göre Filistin ve İsrail tarafı, Annapolis'ten sonra kaydedilen ilerlemeler konusunda hazırladıkları raporları birbirine sunacakları bir toplantı düzenliyor.
Ortadoğu Barış Süreci'nin en temel anlaşmazlık konularını Kudüs'ün statüsü, 4,6 milyon Filistinli mültecinin anavatanlarına dönmesi, İsrail'in halen devam eden yerleşim birimi inşaatları oluşturuyor.
Geçtiğimiz ay İsrail Başbakanı Ehud Olmert'in aleyhine açılan yolsuzluk davalarından dolayı görevinden istifa etmesi ve yerine Dışişleri Bakanı Tzipi Livni'nin seçilmesiyle Ortadoğu Barış Sürecinin geleceği konusunda da belirsizlikler ortaya çıkmıştı. Livni'nin seçilmesi Türkiye'nin arabuluculuğuyla İsrail ve Suriye arasında sürdürülen görüşmelerin de belli bir süre askıya alınmasına sebep olmuştu.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.