İsveç'te insan sıcaklığıyla ısıtma devri başlıyor
STOCKHOLM İsveç'te yeni bir dönem başlıyor. Matrix filmindeki insan enerjisinden faydalanma fantezisi gerçek oluyor. Dünyada ilk defa insan vücut sıcaklığından binaları ısıtmak için pilot bir uygulama başlatılıyor. Stockholm'deki Merkez Garı'ndan her gün geçen binlerce insanın nefes ve vücut sıcaklığı, yakınlarında bulunan yeni bir binanın kısmen ısıtılmasında kullanılacak. Uygulamada başarıya ulaşılması halinde projenin yaygınlaştılması amaçlanıyor.
18 Temmuz 1871'de açılmış olan Stockholm Merkez Garı, Nordic ülkelerinin (İsveç, Norveç, Danimarka ve Finlandiya) en büyüğü ve şu an günde yaklaşık 250 bin kişi geçip gidiyor bu istasyondan. Bu kadar büyük insan sirkülâsyonunun yaşandığı tren garı şimdi dünyada ilk defa denenecek bir projeye ev sahipliği yapıyor.
Projeyi yürüten yetkililerden ve Jernhusen isimli şirket çalışanı olan Karl Sundholm, tarihi garın içinde CİHAN'a özel açıklamalarda bulunurken, proje hakkında şu bilgileri verdi: "Merkez garından her gün bunca insan geçip gidiyor. Yeni binanın ısıtılmasına yardımcı olmak için bu insanların nefes ve vücut sıcaklıklarından faydalanmak istiyoruz. Herkes sıcaklık üretiyor, pencereleri açıp bu sıcaklığın dışarı çıkması yerine, havalandırma sistemi yoluyla bu sıcaklığı tutmak ve toplamak istiyoruz. İnsanlardan elde edilecek bu sıcaklık, suyun ısıtılmasında kullanılacak ve bu su da binaya pompalanacak." dedi.
Eski bir tarz olan su ile ısıtmanın, yeni tarzda uygulanacağını belirten Sundholm; boru, su ve pompalardan ibaret yeni sistemin şu ana kadar hiç kimse tarafından bu şekilde kullanılmadığını ekledi. Fikrin nasıl doğduğu konusunda ise Sundholm, "Bir toplantı esnasında bu fikir projedeki bir arkadaşın aklına bir anda geliverdi. Sonra birkaç ay bunu düşündük olur mu olmaz mı diye. Sonra uygulamaya karar verdik, ne kadar etkili olduğunu deneyip göreceğiz." şeklinde konuştu.
İnşaatı 2010'da bitirilmesi öngörülen bu sistemin ısınma giderlerinden yüzde 20'ye kadar tasarruf sağlayacağını kaydeden Sundholm, yerleştirilmesinin karmaşık olmayacağını ve boruyla pompaların döşenmesinin yaklaşık 21 bin 200 Euro'ya mal olacağını belirtti. İnşası bittikten sonra binanın içinde, bürolar, küçük bir otel ve dükkânların bulunacağı bildirildi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.