'Annapolis hiçbir işe yaramadı'

'Annapolis hiçbir işe yaramadı'
Filistin Dışişleri Bakanı Maliki: 'Bağımsız bir Filistin için Türkiye'nin desteğine ihtiyacımız var'

Filistin Dışişleri Bakanı Dr. Riyad El-Maliki, bağımsız bir Filistin devletinin kurulabilmesi için Türkiye'nin desteğine ihtiyaçları olduğunu söyledi. Cihan'a özel bir demeç veren Filistinli bakan, Türkiye ile ilişkilerinin daima iyi olduğunun altını çizdi.

İslam Konferansı Teşkilatı (İKT) İcra Komitesi olağanüstü toplantısına katılmak için Cidde'ye gelen ve burada dışişleri Bakanı Ali Babaan'la ikili bir görüşme de yapan Filistin Dışişleri Bakanı Dr. Riyad El Maliki, soruları cevapladı.

Açıklamasında Gazze'deki durum konusunda bilgi veren Maliki, "Herkes biliyor ki; İsrail'in Gazze'ye uyguladığı ambargo ilk değildir. Bundan önce de Gazze'ye çeşitli ambargolar uygulandı. Filistin toprakları işgal altındadır. Biz İsrail'in Gazze'ye uyguladığı ambargoyu kaldırmaya çalışıyoruz. Bir buçuk milyona yakın Filistinli Gazze'ye girip çıkmakta zorlanıyor. Gazze halkı, başta ulaşım, gıda ve ilaç olmak üzere temel ihtiyaçlarını karşılayamamaktadır. Bu da İsrail'in uyguladığı ambargonun bir neticesidir." dedi.

Hükümet olarak bütün "Arap ve Müslüman kardeş ve dost ülkelerle" ambargonun kaldırılması için işbirliği içerisinde olmaya çalıştıklarını kaydeden Filistinli Bakan, "Bu ülkelerin Gazze'ye yapacağı yardımları memnuniyetle karşılayacağız. Mısır ve ürdün üzerinden bu yardımları orada yaşayan halkımıza ulaştırıp, bu yolla halkımızın sıkıntılarını biraz olsun hafifletmiş olacağız." şeklinde konuştu.

"TüRKİYE'NİN HEM İSRAİL HEM DE FİLİSTİN'LE İLİŞKİSİ VAR; BUNDAN FAYDALANABİLİRİZ"
Maliki, bu açıdan "Türkiye'den ve uluslararası kamuoyundan beklentilerinin" neler olduğuna yönelik bir soruya da "Türkiye bizim her zaman yanımızda hissettiğimiz bir ülke. Türkiye ile ilişkilerimiz çok iyi ve eskiye dayanan ilişkilerdir. Türk halkı kardeşimizdir. Bu da bize Türkiye ile ilişkilerimizde kolaylık sağlamaktadır." şeklinde cevap verdi.

Maliki, Filistin Devlet Başkanı Mahmut Abbas'ın Türkiye'ye yaptığı son ziyarette başta Cumhurbaşkanı Abdullah Gül olmak üzere Başbakan Recep Tayip Erdoğan, Dışişleri Bakanı Ali Babacan ve diğer yetkililerle görüştüğünü, bu görüşmeler sırasında bazı anlaşmalar imzalandığını ve bunlardan Filistin-İsrail-Türkiye arasındaki ekonomik işbirliğine yönelik olanının en önemlilerinden biri olduğunu vurguladı.

Maliki, "Türkiye'nin İsrail'le çok güzel ilişkileri var. Türkiye'nin ayrıca Filistin'le de ilişkileri çok iyi. Türkiye bu iki ülke ile olan ilişkileri sayesinde önemli bir arabulucu olabilir. Biz, Türkiye'nin bu ilişkilerinden faydalanabiliriz. Türkiye'den bağımsız Filistin devletinin kurulmasında ve Filistin halkına yardım sağlanmasında destek olmasını bekliyoruz." ifadelerini kullandı.

Uluslararası kamuoyundan da "Filistin'de yaşananlara daha duyarlı olmasını beklediklerini" dile getiren Filistinli Bakan, "İsrail'in Filistin'de özellikle Gazze'de insan haklarına aykırı davranışlarına göz yumulmamasını bekliyoruz. Bu arada kardeş ülke Mısır halkına ve hükümetine Gazzeli vatandaşlarımız için yaptıklarından dolayı teşekkür ediyorum." diye ekledi.

"ANNAPOLİS'TEN SONRA SOMUT BİR DEĞİŞİKLİK OLMADI"
İsrail-Filistin sorununun çözümü için ABD'de düzenlenen Annapolis zirvesinin bölgede gözle görünür bir değişikliğe sebep olup olmadığına yönelik bir soruya ise Maliki şu şekilde cevap verdi: "Annapolis toplantısından sonra maalesef bölgede çok önemli bir değişiklik olmadı. Şunu ayırt etmek gerekiyor. Annapolis'te çıkan kararlarla gerçek durum birbirinden tamamen farklı. Bu kararların uygulanması için atılması gereken adımların henüz atılmadığını düşünüyorum. Annapolis'ten bugüne kadar toplantıda alınan kararları uygulanması içi gözle görünür bir ilerleme kaydedilmedi."

"İSRAİL'İN İNADI BİR ANLAŞMAYA VARMAMIZI ENGELLİYOR"
Annapolis'te alınan kararlardan birisinin İsrail'le-Filistin arasında askıda kalan bazı maddelerin müzakerelerine direk ve acil olarak başlamak olduğunu kaydeden Maliki, "Fakat İsrail'in inadı ve iki ülke arasında ki görüş ayrılıklarını yakınlaştıracak üçüncü bir tarafın olmayışı müzakerelere başlama konusunda bir anlaşmaya varmamızı zorlaştırıyor." diye belirtti.

"ŞU AN YENİ HAKEMİMİZ ABD, UMARIM TARAFSIZ OLUR"
Annapolis'te alınan kararlardan bir diğerinin de, Filistinlilerin ve İsraillilerin Yol Haritası planının uygulanması için üzerlerine düşeni yapmak olduğunu hatırlatan Riyad Maliki, "İsrail, ABD'nin başkanlığında Filistin ve İsrail'den oluşan bir güvenlik mekanizmanın kurulmasına ilk başlarda karşı çıkmıştı fakat son haftada bu kararından vazgeçip kabul etti. Geçtiğimiz günlerde General William Fraser (ABD Başkanı George W. Bush özel Temsilcisi) bölgeyi ziyaret etti. General Fraser'in görevi Filistin ve İsrail arasında hakemlik yapmak. Bizde bu sayede İsrail'in hem hakem, hem cellât ve aynı zamanda yargıç olmasından kurtulmuş olacağız. Şu anda yeni bir hakemimiz var; o da ABD. Umarız bu hakem tarafsız ve adil olur." dedi.

Maliki, şöyle devam etti: "Annapolis'ten sonra herhangi bir değişiklik olmadı, İsrail'in koyduğu engeller, ambargo kalkmadı, Filistinlilere herhangi bir kolaylık sağlanmadı, gözaltına alınanlar, esir edilenler serbest bırakılmadı. Aksine İsrail, Kudüs'ün çevresinde ve Ebu Gunaym'de yeni yerleşim yerleri inşa etme çalışmalarını hızlandırdı."

"TüRKİYE, BİR ARAYA GELMEK İçİN EN İDEAL üLKE"
Filistin'in yurtdışındaki Büyükelçilerinin Şubat ayında Ankara'da gerçekleştireceği toplantıya da değinen Filistinli bakan, "Ankara'ya yaptığımız son ziyaret sırasında Avrupa'daki Büyükelçilerimizin Ankara'da toplanmasını talep ettik. Türk Hükümeti bu teklifimize olumlu cevap verdi ve Avrupa'daki Büyükelçileri Ankara'da misafir etmeye hazır olduğunu bize söyledi." dedi.

Türkiye'nin bu tür toplantıların yapılması için ideal bir ülke olduğunu düşündüğünü dile getiren Maliki, son olarak şunları söyledi: "Şimdiden Türk Hükümetine bize sağladığı destekten dolayı teşekkür ve takdirlerimizi sunuyorum. Başkent Ankara'da yapılacak toplantı için 14 Şubat akşamı Türkiye'ye gideceğiz. üç gün sürecek olan toplantının açılışını meslektaşım ve kardeşim Ali Babacan'la birlikte yapacağız. Ardından Sayın Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve Başbakan Recep Tayyib Erdoğan'ı ziyaret edeceğiz. Bundan iki ay önce Türkiye'ye giden Filistin lideri Mahmut Abbas'ın ziyareti ve bu toplantı iki ülke arasında zaten var olan güzel ilişkilerin daha da artıracağına eminim. Türkiye ile olan bu özel ilişkilerimizle gurur duyuyoruz. Umarım bu güzel ilişkiler diğer ülkeler tarafından örnek alınır."

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.