Aborjinler, tarihten intikam alıyor

Aborjinler, tarihten intikam alıyor
Avusturalya'nın yerli halk Aborjinlerden özür dilemesine ilişkin önerge meclise sunuldu. Önerge, mecliste yarın oylanacak.

Başbakan Kevin Rudd tarafından bugün meclise sunulan önergede, Avustralya meclisinin kıtanın ilk yerlileri olan, ama şimdi ülkenin en yoksul ve en geri kalmış halkını oluşturan Aborjinlerden resmen özür dilemesi öngörülüyor.

önergede, "Avustralyalı yurttaşlarımıza ağır acı, eziyet ve kayıplar verdiren bundan önceki meclisler ve hükümetlerin politikaları ve yasalardan dolayı özür diliyoruz" deniliyor.

Avustralya meclisi, özel olarak, onlarca yıldır sürdürülen asimilasyon politikası çerçevesinde ailelerinden zorla ayrılan binlerce Aborjin çocuğundan özür diliyor. önerge metninde, özellikle bu çocuklarla ilgili olarak, "Bu çalınan kuşakların, geride bıraktıkları ailelerinin ve torunlarının acı, ıstırap ve kayıpları için özür diliyoruz. Ailelerin ve cemaatlerin parçalanmasından dolayı, annelerden ve babalardan, kardeşlerden özür diliyoruz. Böylece, onurlu bir halk ve onurlu bir kültürün karşılaştığı küçük düşme ve yıkımdan dolayı özür diliyoruz" ifadeleri kullanıldı.

Hükümetin, muhalefetin de desteğini almış olması nedeniyle, mecliste yarın oya sunulacak önergenin kabul edileceğine kesin gözüyle bakılıyor.

Aborjinlerden özür dilenmesi çerçevesinde ayrıca Aborjinler, geleneksel bir "selamlama" töreni yapmaları için meclisin yeni yasama yılının resmi açılışına davet edildi.

Düzenlenen törende yüzleri ve vücutları boyanmış Ngunnawal kabilesinden Aborjinler, atalarının ruhlarından, meclisin yeni üyelerini selamlarını istedi.

Törende Başbakan Rudd, geleneksel bir "mesaj asasını" hediye olarak kabul etti ve yaptığı konuşmada, "Bugün geçmişin hatalarını düzeltmek için küçük bir adım atıyoruz. Bu, Avustralya demokrasisini kutlamamızın önemli bir parçası olsun" dedi.

Böylece Avustralya hükümeti simgesel olarak, Avustralya başkentinin kurulduğu toprakların bir zamanlar Aborjinlere ait olduğunu ve tazminat ödemeden bu topraklara Avrupalı sömürgeciler tarafından el konulduğunu resmen kabul etmiş oluyor.

İngiliz sömürgeciler Sydney'e ayak basmadan önce kıtanın yerlisi olan Aborjinler, binlerce yıl avcı-toplayıcı bir topluluk olarak yaşamıştı.

Şimde ise sayıları, 21 milyonluk Avustralya nüfusu içinde 450 bin kadar olan ve ülkenin en yoksul etnik grubu durumundaki Aborjinler, ülkenin hapse düşme, işsizlik ve cahillik oranları en yüksek topluluğu.
Aborjinlerin ortalama yaşam süresi bile, diğer Avustralyalılardan 17 yıl daha az.

1910'dan 1970'lere kadar annesi ya da babası Aborjin olan yüz bine yakın çocuk, Aborjinlerin yok olmaya mahkum bir ırk durumunda bulunduğu ve çocukları kurtarmanın insani bir alternatif olduğu varsayımına dayanan ulusal ve yerel yasalar çerçevesinde ailelerinden zorla koparılmıştı.

Bazı Aborjin liderlerinin tazminat talep etmesine rağmen, Başbakan Rudd'un özür dileme önergesi, Aborjinlere herhangi bir tazminat ödenmesini içermiyor.

Başbakan Rudd, tazminat ödemek yerine, hükümetinin bütün Aborjinlerin hayat standartlarını yükseltmek için çalışmakta kararlı olacağını belirtiyor.

(AA)

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.